Connected Wave | 평원 초등학교 야외 놀이 공간
페이지 정보

본문
Connected Wave | 평원 초등학교 야외 놀이 공간
초등학교 선생님의 아이디어에서 시작된 'Connected Wave'는 학교 내 버려진 공간을 아이들을 위한 새로운 놀이 장소로 전환하고자 한 시도이다. 교내 현관 근처, 실내화를 갈아 신는 양옆의 자투리 공간은 오랫동안 비워져 있었고, 그저 통로처럼 소모되던 장소였다. 이곳을 전 학년이 활용할 수 있는 유연한 놀이 공간으로 재구성하는 것이 본 프로젝트의 출발점이었다.
학생, 교사, 학부모가 함께 참여한 워크숍을 통해 다양한 의견이 수렴되었고, 단순한 놀이 시설이 아닌 수업 시간, 점심시간, 쉬는 시간에도 활용 가능한 다목적 공간이 요구되었다. 이에 따라 구체적 기구 없이도 다양한 방식으로 활용 가능한 열린 구조를 설계했고, '모두를 잇는 공간'이라는 키워드를 중심에 두었다.
대상지는 현관을 기준으로 좌우로 나뉜 비정형의 공간이었기에, 우리는 이 단절을 연결하고 연속성을 부여하는 데 집중했다. 학생들은 이 놀이 공간을 거쳐 교내로 진입하거나, 반대로 교실에서 나와 자연스럽게 머무르고 머물다 걷게 된다. 공간의 흐름을 따라 움직임이 유도되며, 그 안에서 놀이가 자연스레 발생한다.
조형은 부드러운 곡선과 원형을 모티브로 하여 공간 전반에 유기적인 흐름을 만들고, 높이의 변화를 통해 아이들이 다양한 감각을 경험할 수 있도록 했다. 파도처럼 점층적으로 변화하는 바닥은 앉거나 눕거나 뛰어놀 수 있는 플랫폼이 되고, 굴곡과 레벨의 변화는 일상적인 움직임 속에 작은 모험을 만든다.
이 흐름 안에는 세 가지 장치가 마련되어 있다. 첫째, 커다란 파도 구조물은 아이들이 그 아래를 지나가며 숨거나 쉴 수 있는 은신처가 된다. 둘째, 회전하는 퍼즐 벽은 놀이와 공간 분할의 이중적 기능을 하며, 아이들은 이 퍼즐로 글자나 형상을 만들어낼 수 있다. 셋째, 그물 다리는 높이차를 오가는 통로이자 중력의 변화를 온몸으로 느끼는 공간이다. 이 다리는 교내 통로와 자연스럽게 연결되어 하나의 연속된 경로로 기능한다.
Connected Wave는 기존의 딱딱하고 폐쇄적인 공간에 유연함과 생동감을 부여하고, 아이들의 움직임과 상상력이 머물 수 있는 열린 장소를 제안한다. 이는 단순한 놀이 시설을 넘어, 일상 속에서 배우고 소통하는 감각의 장으로 기능한다.
Connected Wave | Pyeongwon Elementary School Outdoor Playscape
This project was initiated by an elementary school teacher who envisioned creating a new type of play area. At the entrance of a school building was an unused space, occasionally serving only as a passageway or as a place where students changed their indoor slippers. Most of the time, however, it remained empty and underutilized. Our goal was to transform this neglected area into an engaging playground where students of all grades could play together enthusiastically. To ensure the space effectively served the community, we conducted surveys and discussions with teachers, students, and parents, gathering diverse opinions and carefully selecting activities to incorporate into the design. Rather than installing typical playground equipment, we created an open, multipurpose space that students could freely enjoy during breaks and lunchtime.
Initially, the area was separated into left and right sections by a pergola. We suggested integrating these sections into one continuous, flowing space, connecting naturally to the corridor, thereby providing a playful experience even when children simply passed by or changed their slippers. Inspired by water drops and ocean waves, we employed circles and curves to unify vertical and horizontal elements, connecting both sides fluidly and enabling children to move freely through the area. The gentle curves and varying heights create dynamic changes in level, evoking the sensation of surfing waves.
Integrated into these soft, wave-like forms are diverse and exciting playground elements, including incremental wave structures, spinning puzzles, and a suspension bridge. On the left side, larger waves rise higher and feature big pipes that children can pass through or play beneath, allowing them to lie down or lean against these waves. To the right, the waves become calmer, inviting children to rest or cross them like stepping stones. Spinning puzzles installed on these waves provide playful interactions, serving to separate the rest area from the active play section. Children can spin these puzzles to create letters or imaginative patterns, and occasionally, wind causes them to rotate spontaneously, adding liveliness to the environment. Ultimately, after engaging with the waves and puzzles, children encounter a rope-net bridge that connects the playground directly to the school’s main corridor, serving as the final playful passage back into the school building.